A Wedding Project Budapest  (WPB) név alig négy évvel ezelőtt még csak Pakó Petra fejében létezett, aki akkoriban fotósként bontogatta szárnyait és éppen Dániában próbált szerencsét.  Retusálás közben pattant ki a fejéből az ötlet, ami aztán egészen addig nem hagyta nyugodni, amíg néhány hónappal később – hazatérve – megalapította Budapest első igazán fiatalos és modern esküvőszervező csapatát. Ha akarod, a WPB megszervezi a teljes esküvődet „az első ihlettől az utolsó vendég távozásáig”, vagy csak igény szerint biztosítja, amire szükséged van, legyen az egy tökéletesen megtervezett és kivitelezett dekoráció vagy éppen egy ceremóniamester. De bármilyen célból is veszed igénybe a segítségüket, biztosan barátságos, személyre szabott és színvonalas szolgáltatásra számíthatsz. 

 

Petra, amikor 8 évvel ezelőtt megismerkedtünk Páll Adrienn Sminkiskolájában, te épp kommunikáció- elektronikus sajtó szakra jártál a BKF-en és amúgy hobbiszinten fotózgattál. Röviden meséld el kérlek: hogy lett belőled sikeres esküvőszervező?  

Mindig is sok különböző terület érdekelt. Volt idő amikor még tartottam is tőle, hogy talán ez majd a jövőben gondot fog jelenteni a célom megtalálásában. A sminkelés egy időben nagyon megtetszett, és nagy kedvet éreztem, hogy megtanuljam. A sminktanfolyam után a főiskola mellett dolgoztam is rövidebb ideig szabadúszóként a MAC-nél, és jártam néha fotózásokra sminkelni, de igazából – bármennyire is szerettem – nem tudtam 100%-osan elkötelezni magam mellette. A fotózás a főiskola vége felé kezdett hobbiból komolyabbra fordulni. Akkoriban ez volt számomra az az önkifejezési forma, ami teljesen le tudott kötni. A sok gyakorlás, alkotás és inspirálódás közben kezdett kialakulni a saját stílusom. Óriási örömmel töltött el, amikor ezt mások is megjegyezték, hogy meglátták a ,,Petrát” a képek mögött. Így gondoltam egyet és ,,miértne” alapon létrehoztam a munkáimnak egy Facebook oldalt Petra Pako Photography néven. De a saját vállalkozás ötletét itt még csak nagyon félve ízlelgettem.

 

Ebből persze még nem jött egyenes úton az esküvőszervezés ötlete. Vagy már akkoriban is ott motoszkált a fejedben?

Őszintén szólva a főiskola alatt még nem. Már anno nagyon szívesen vettem részt különböző nagyobb főiskolai rendezvények szervezésében, koordinálásában sőt egy külsős cég is felkért események lebonyolítására, de az esküvőszervezés ötlete csak később jött. A főiskola befejezése után határozatlan időre Dániába költöztem, ahol végül 9 hónapot töltöttem el. Ezalatt az idő alatt fogalmazódott meg bennem a gondolat; kezdtek összeállni a mozaikkockák: sminkelés, fotózás, szervezés, kapcsolati-tőke, plusz anyukám már akkor évek óta vezetett egy gyönyörű virágboltot. Rájöttem, hogy egész sok ,,lego” megvan egy esküvőszervező cég elindításához. Így elkezdtem gondolataim papírra vetni, majd ezeket tettekre váltani.

 

Fotó:Beauty is found

 

Szóval azért jöttél haza Dániából, hogy megvalósítsd az álmod?

Hát részben igen, de valószínűleg még maradtam volna néhány hónapig, ha nem tesz türelmetlenné a szerelem: akkoriban lettünk egy pár Kristóffal, aki ma már mind privát életemnek mind pedig a WPB-nek nélkülözhetetlen része. 

 

Sok embernek vannak nagy álmai, amelyek végül soha nem valósulnak meg. Hogyan lett a te víziódból valóság? Mik voltak a megvalósítás első lépései?

A név már akkor a fejemben volt, amikor hazaköltöztem Dániából: Wedding Project Budapest. Bár sokan arra biztattak, hogy használjam inkább a saját nevem, én eltökélten ragaszkodtam eredeti ötletemhez, mert nemzetközi, és mert a „project” szó pontosan kifejezi, amit megálmodtam: kreatív elmék együtt alkotnak. De hogy visszakanyarodjak az eredeti kérdéshez, hogy hogyan is álltam neki a megvalósításnak: egész egyszerűen a 0-ról, szó szerint tiszta lappal indítottam. Vettem egy whiteboardot, felírtam a nevet középre, és elkezdtem gondolatfoszlányokat feljegyezni: mit szeretnénk, mi leszünk mi, mit fogunk képviselni. Ekkor már túl voltam a piackutatáson, amelynek során rengeteg professzionális, nagyrészt az idősebb generációhoz tartozó esküvőszervezőt találtam, de sehol nem találtam láttam egy összeszokott csapatot. Ennek örültem, mert a vízióm legfontosabb eleme, a ,,kell egy saját szuper csapat” gondolat volt. 

 

És kikből, milyen szakemberekből áll össze a csapatod?

Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy a főiskolán rengeteg kreatív és tehetséges emberrel találkoztam: Annát, Bettinát, Zsófit, Gergőt, -akik mind a WPB csapatát erősítik- mind a főiskolán ismertem meg. A virágbolt körüli a feladatokat a nővérem Süni, és Édesanyám intézik. Az a tény, hogy az emberek nagy része, akikkel együtt dolgozom, nem csak  nagyszerű szakemberek, hanem barátok illetve családtagok is, nagyban megkönnyítette a projekt megvalósításának első lépéseit: tudásukkal, támogatásukkal, ötleteikkel végig ott voltak  mellettem. Mindenki beletette saját szellemi tőkéjét kezdettől fogva.

Az elején miután sok keresgélés közepette rájöttem, hogy alig akad a magyar piacon olyan esküvői zenekar, amely passzolna ahhoz a stílushoz, amit mi mint WPB képviselünk, énekesnő barátnőmmel, Annával egy latte fölött letettük a Wedding Project Band esküvői zenekarunk alapjait. 

 

Fotó:Beauty is found

 

Hogyan kell elképzelni a közös munkát? Mi történik mondjuk onnantól kezdve, hogy megkeres titeket egy házasodni vágyó pár?

Első lépésként mindig egy személyes találkozót beszélek meg a párral, amelynek során megosztják velem, hogy pontosan mit szeretnének, miben van szükségük segítségre. Komplett esküvőszervezést, dekorációval, grafikával, fotóssal, ceremóniamesterrel, stb. épp úgy vállalunk, mint különálló szolgáltatások biztosítását. Mindig hangsúlyozzuk, hogy mekkora előnyt jelent, ha a Nagy Napon egy összeszokott csapat dolgozik együtt, akik félszavakból is értik egymást és még véletlenül sem akadályozzák egymás munkáját.  A WPB-s szuper csapatunk ellenére természetesen külsős szakemberekkel is dolgozunk, sőt meg is vannak már a kedvenceink, akikkel ugyanolyan gördülékenyen megy a munka. 

 

Te személy szerint milyen szerepet vállalsz az esküvők megszervezésében, lebonyolításában?

Kezdetben mindenbe túlságosan belefolytam. Emlékszem, a legelső esküvőnél részt vettem a dekoráció tervezésében, megcsináltam a menyasszony sminkjét, aztán azon izgultam, hogy mivel a forgatókönyvet előre megírtam, minden meg van tervezve, talán már nem is lesz feladatom, és csak ott fogok malmozni a Nagy Napon. Persze nem így lett; mint a mérgezett egér futkostam fel-alá egész nap, annyi dolgot kellett intéznem. Alig hallottam meg, amikor a menyasszony személy szerint az egész násznép előtt köszönetet mondott nekem, mert akkorra már hulla fáradtan összeroskadva ültem egy sarokban, és fel sem tűnt, hogy hozzám szólnak. 

Persze ilyen eset ma már nem fordulhat elő. Az előkészületek során segítek például a dekoráció megtervezésében is, de aztán átadom a megvalósítást a nővéremnek. 

Saját bőrömön tapasztaltam meg a delegálás fontosságát; nem szabad 100 felé szakadni.  Ezért jó, ha ilyen szuper csapattal dolgozhat az ember. Az esküvőt megelőzően minden kis részletet együtt tervezünk meg a párokkal: a helyszíntől kezdve a csapattagokon át a forgatókönyv megírásáig. Az esküvő napján pedig csak és kizárólag arra koncentrálok, hogy minden rendben, terv szerint haladjon. Előfordul, hogy egy-egy párnak a szervezésen kívül a kreatív fotózását is vállalom, de azt természetesen másik napra tesszük. A nagy napon forgatókönyvtől és létszámtól függően gyakran Kristóffal mindketten jelen vagyunk a helyszínen. 

 

Tapasztalataid szerint mik a mai házasodni vágyó fiatalok legfontosabb igényei?

Az mondható el, hogy az esküvő ipar nagyon átalakult az elmúlt években: a Pinterest és a különböző külföldi honlapokon keresztül rengeteg inspiráció zúdul ránk. Míg régen 2-3 hónap alatt le lehetett szervezni egy esküvőt, mert csak egy valamilyen étterem, valamilyen ruha, stb. kellett hozzá, addig ma sokkal konkrétabbak az elképzelések. Ma a személyre szabottság a lényeg, hogy róluk szóljon a Nagy nap, és ez a zenében, a grafikában, a helyszínben, stb. is megjelenjen. Nekünk nagyon tetszik ez a trend, mert sokkal jobban megéri a végeredményt tekintve. Minél személyesebb egy esküvő, annál varázslatosabb lesz a végeredmény. Sokszor fordulnak hozzánk a párok olyan kérdésekkel, hogy ez vagy az hogyan működik, hogy szokták  mások csinálni. Erre mindig azt mondom, hogy ezzel ne is foglalkozzanak . Engedjenek el mindent, és beszéljünk arról, hogy ők mit szeretnének látni, nekik hogyan esne jól. Ez nem a nagynéni vagy az anyuka esküvője, hanem az Ő Nagy napjuk. Ha már ennyit tervezünk, szervezünk, és ennyi pénzt  költünk el, akkor tegyük úgy, hogy a végeredménnyel teljes mértékben elégedettek lehessünk.

 

Fotó:Beauty is found

 

Ha az ember egy igazán szép, személyes esküvőt szeretne, mennyi időt érdemes hagyni a szervezésre? 

Én minimum 1-1,5 évet javasolnék. Nem azért, mert rövidebb idő alatt nem lehet megszervezni, csak szerintem nem érdemes. Rohanás, kapkodás lehet belőle. Plusz arra is gondolni kell, hogy a legjobb helyszínek, szolgáltatók nagyon gyorsan elkelnek. Most, augusztus végén a felkapott helyszínek 50-60 %-a már betelt a következő szezonra, mert a párok többsége már igen korán megkezdni a szervezést.

 

A WPB-nél is telik már a naptár jövő nyárra?

Szerencsére igen. A következő szezonra már van 6-7 esküvő, amit szervezünk, valamit jónéhány, ahol fotósként vagyok jelen. Folyamatosan érkeznek az ajánlatkérések, biztosan nem fogunk unatkozni a következő nyáron sem.

 

Akkor hogy is van ez most? Esküvőszervező és fotós is vagy; nem okoz ez a kettősség problémát a kommunikációban?

Igen, egy jó ideig számomra is dilemmát okozott, hogy ezt hogyan is kommunikáljam. Aztán egy szép napon elengedtem, és abban maradtam magammal, hogy teljesen rendben van, hogy „Pakó Petra vagyok, esküvőszervező és fotós!”, a lényeg, hogy a kettőt teljesen külön kezelem. Ha például egy esküvőn szervezőként vagyok jelen, akkor az esküvő fotózását nem vállalom. Az egyik dolog a másik rovására nem mehet: ehhez az egyhez ragaszkodom. 

 

És hogy képzeled el a saját esküvődet? Fejben összeálltak már a részletek?

Ez vicces kérdés; mindenki azt gondolja, hogy már komplett kitaláltam, hogy mit hogyan szeretnék, de ez egyáltalán nem így van. Nyilván rengeteg inspiráció vesz körül, amelyeknek a hatására évről évre változik az elképzelésem. Ha például két éve megkérdezel, hogy milyen esküvőt szeretnék, teljesen más lett volna a válaszom, mint most. Az utóbbi időben sokkal közelebb kerültem a természetesebb, rusztikusabb, kócosabb vonalhoz…De bármennyire is izgalmas téma a saját esküvő megtervezése, én ezzel csak akkor szeretnék elkezdeni komolyabban foglalkozni, amikor Kristóf megkéri a kezem. Állítása szerint – és azt hiszem van is ebben igazság -, halmozottan hátrányos helyzetben van, mert én a világ minden kreatív lánykérési módját ismerem. Ráadásul nagyon jó megfigyelő is vagyok, szóval nem könnyű meglepni, minden apró rezdülést észreveszek. Még soha nem volt olyan meglepetésbulim, amiről ne tudtam volna. 

 

Fotó: Wondeer Wedding

 

Hát nem irigylem a partneredet.  Kérlek mesélj még arról, hogy szakmailag milyen terveid vannak a jövőre nézve? Hogy látod a WPB-t 2-3 év múlva?

Mindenképp szeretnénk növekedni: évről-évre egyre több a felkérésünk, és ebben a felállásban, ahogy most dolgozunk, egy szezonban 10 esküvőnél többet nem tudunk bevállalni, mert a szolgáltatásaink minőségéből semmiképp sem akarunk és fogunk lejjebb adni. Éppen ezért hosszú távon az a cél, hogy Kristóf és további WPB-s csapattagok is önállóan le tudjanak szervezni komplett esküvőket. Már idén is rengeteg segítséget kaptam; Kristóf rendszeresen eljár velem a megbeszélésekre, és segít levezényelni a nagy napot, de az év közbeni szervezési feladatokat nagyrészt még mindig egyedül viszem. 

A legnagyobb növekedési potenciált viszont egyéb projektekben látom. Már jó ideje dolgozunk például egy esküvőtervezős munkafüzeten, amely abban segít majd a pároknak, hogy szervezővel vagy szervező nélkül is mindenre gondoljanak az esküvő megtervezése-megszervezése során. Nagy hangsúlyt fektetünk mind a tartalomra mind a dizájnra, szóval nagyon jó kis könyvecske lesz, értékes segítség minden párnak. 

Aztán tervezzük még a „Wedding Live” elindítását Gergővel: ezek élő videók lesznek, melyek egyrészt a párok edukálására, és segítésére szolgálnak különböző esküvővel kapcsolatos témákban, másrészt pedig szolgáltatóknak szeretnénk bemutatkozási lehetőséget biztosítani. Illetve esküvőkről is szeretnénk rövid élő bejelentkezéseket csinálni. Rengeteg ötletünk van.

 

Rendkívül izgalmas, és sokszínű a munkád. Mégis mit szeretsz benne leginkább?

A kreatív munka mindig is örömet okozott, így van ez a szervezéssel is, az egész folyamatot élvezem:  az ötletelést, az apró részletek megtervezését, ahogy összeáll a nagy egész, stb. De ami a legnagyobb örömet okozza, az egyértelműen az emberi, a személyes oldala: legtöbb párral egy egész évig intenzív kapcsolatban állunk, gyakran igazi barátságok szövődnek ez idő alatt. Van olyan menyasszony, akinek – bár hivatalosan nem a szolgáltatásaink része – a ruha kiválasztásában is segítek. Gyakran a párok teljesen vakon megbíznak a véleményemben, az esztétikai érzékemben; ez rendkívül megtisztelő, elképesztő érzés. Arról nem is beszelve, hogy egy ilyen boldog eseményt végig követni, ahogy minden összeáll, és úgy zajlik le, ahogy elképzelték, mindig nagy öröm. Amikor a végén könnyes szemmel köszönik meg a segítségünket – bármennyire is sok munka volt benne -, hálásak vagyunk a hivatásunkért. 

 

Biztos vagyok benne, hogy nagyon sokan cserélnének veled, Petra, hiszen nap mint nap  a nagy álmod megvalósításán dolgozol, azt csinálod, amit szeretsz, és 100%-ig a magad ura vagy. Vannak-e ennek a nagy szabadságnak negatívumai, amit az ember jó, ha tud, mielőtt önállósodik?

Igen, nekem is sokan mondják, hogy mennyire jó nekem, hogy a saját főnököm vagyok, és magam osztom be az időmet. És igen, valóban nagyon jó az a rugalmasság amit ez biztosít, de megvannak ennek is az árnyoldalai. Elképesztően nehéz, hogy senki nem veri nekem az ajtót, ha valami nincs kész határidőre, hogy egyedül kell mindent menedzselnem, adminisztrálnom, ütemezni a dolgokat, stb. Én abban vagyok jó, hogy megálmodom és összerakom a dolgokat, a száraz feladatok viszont mint adminisztráció, pontosság, utánkövetés nehezebben mennek. Nem mondom, hogy nem fordult még elő, hogy kicsúsztam egy-egy határidőből, de a végeredmény még soha nem látta kárát ennek. Folyamatosan tanulok, minden esküvő, minden projekt tanít valami újat a munkámmal vagy éppen saját magammal kapcsolatban. Nem hiszek abban, hogy egyszer ,,kész leszek”, és már mindent tudok, csakis a folyamatos tanulás és fejlődni akarás vihet előre.

 

Van valami javaslatod, tanácsod azok számára, akik szintén esküvőszervezéssel szeretnének foglalkozni?

Gyakran kapok érdeklődő e-maileket olyan emberektől, akik szeretnének velünk dolgozni, vagy esküvőszervezéssel szeretnének foglalkozni. Sokan kérdezik, hogy hol tanultam, és mit tanácsolok, ők milyen tanfolyamra jelentkezzenek. Nehéz ebben igazi jó tanácsot adni. Én személy szerint nem tanultam sehol az esküvőszervezést, inkább a főiskola alatt szerzett tapasztalat segített. Meg persze jól jön, ha megvan egy szervezői attitűd is az emberben. Ez tipikusan az a fajta munka, amit a terepen lehet megtanulni a felmerülő problémákból, a verejtékből. Illetve ahogy WPB-n belül mondani szoktuk: ,,Nincs probléma csak megoldandó feladat!” 

Egy tanfolyam persze biztos jó alapot tud adni, de önmagában nem elég. Tapasztalatból tudom, hogy úgy is tud működni, hogy megálmodod, majd tettekre váltod az ötletet: beleállsz, agyalsz, piackutatsz, kikéred mások véleményét, stb. Amikor 2014 elején felírtam a projekt nevét a whiteboardomra, álmomban sem gondoltam volna, hogy 3 évvel később  sok-milliós esküvőkre fogok árajánlatot írni. Bele kell egyszerűen vágni – hittel, elszántsággal, legjobb tudásunk szerint. Tanulni tanulni tanulni, és ha mindezt még szívvel-lélekkel is csinálod, akkor nyert ügyed van. 

 

Szöveg: Nagy Nóra, kiemelt kép: Wondeer Wedding