Ma már közhely, hogy az internet megváltoztatta az életüket. A social media végigkíséri a mindennapjainkat, új információk után először egy gyors Google-keresés formájában kutakodunk, használati tárgyakat adunk-veszünk, esetenként párt találunk a világhálón. A bolygó különböző pontjain élő, azonos érdeklődésű embereket köt össze az internet és a hagyományos közösségek mellé új, virtuális kapcsolatokat is létrehoz. Néhány innovatív és lelkes online vállalkozás segítségével pedig összekötheti a termelőt a vásárlókkal.

 

Internetről zöldséget?

A vidék tanyavilága digitalizálódott és megjelent az interneten, méghozzá mindazzal a földi jóval együtt, amelyet megtermel a zöldségtől és gyümölcstől kezdve a hús- és tejtermékekig. A finom, friss és jó minőségű kistermelői áruk iránt szenvedélyesen érdeklődő városi emberek pedig az internet ösvényein találnak rájuk, ha úgy adódik, hogy piacozni nincsen idejük és módjuk. Az ilyen módon létrejövő, a XXI. században páratlanul közvetlennek számító kapcsolat pedig mindkét félnek definíció szerint gyümölcsöző: az online vásárlóközösségek előnye, hogy a felhasználók remek áron jutnak hozzá kiváló minőségű, kistermelői áruhoz, amely mindig frissen érkezik a földekről. A termelők cserébe számíthatnak a folyamatos keresletre,ez pedig anyagi biztonságot nyújt nekik. A kereskedelmi hálózat hosszú, soklépcsős láncolatát az internet egy ügyes koncepcióval, egy egyszerűen használható webshoppal és nem utolsó sorban egy jól működő, online közösséggel kiiktatta a procedúrából.

 

Fotó: Szatyorbolt Facebook

 

A jövő digitális kisközösségei

Ebben az internetes „falusi szomszédságban” az összekötő szerepét is kis, magyar családi vállalkozások viszik. A Szatyorbolt az elsők között kezdte a szokatlan bizniszt, első fecskeként így sokáig meg kellett küzdeniük a félreértésekkel – nem, itt bizony nem szatyrokat lehet venni. Nevüket a hetente kétszer rendelhető fix összegű „szatyrokról” kapták, amelyeket változatos és mindig szezonális, friss termelői zöldségekkel és gyümölcsökkel töltenek meg.

Őket a környezettudatos elveik emelték ki a hagyományos kereskedelem közegéből, számukra a kezdetektől fogva az volt a legfontosabb, hogy minél kisebb ökológiai lábnyomot hagyva, Budapest agglomerációjából, illetve környező hazai települések kistermelőitől szállítsák a finomságokat, amelyek lehetőleg vegyszermentesen nevelt, adalékanyagoktól mentes termékeket jelentenek. Ők fogalmazták meg először a vásárlói közösségek jelentőségét is, mely számukra a „közös értékeken alapuló emberi kapcsolódás” egy formája, ez pedig nem csak egy hangzatos mondat, hanem kötelezettség is: a Szatyorbolt missziója, hogy informálja a vásárlókat, választásaikban tudatossá nevelje őket. Mára már nem csak online felülettel rendelkeznek, hanem a belvárosban állandó nyitva tartással rendelkező boltocskájuk is van, ahol rendszeresen tartanak workshopokat, például főzőtanfolyamot is, ha valaki bár szeretne, de nem tud még mit kezdeni a sok alapanyaggal.

 

Fotó: Szatyorbolt Facebook

 

A boldog tyúkok

Balogh Ákos, a digitális bennszülöttek humorérzékére apelláló nevű YouTyúk gazdája és kiötlője ugyancsak egy úttörő vállalkozást visz. Felismerte azt, hogy sokan meguntuk hieroglifákat dekódoló archeológusokként böngészgetni a tojások hosszú, alig olvasható, bonyolult számsorát. Ellenben szeretjük a szabad tartásban nevelkedett, boldog tyúkok tojását fogyasztani, mert ezek beltartalmi értéke össze sem hasonlítható ipari körülmények között nevelt társaikéval.

 

Fotó: YouTyúk Facebook

 

Ezért a 2014-ben alapított YouTyúk felkereste azokat a kistermelő vidéki családokat, akik jó körülmények között tartják a baromfit és szavatolni tudták a minőséget és a megfelelő mennyiséget. Cserébe persze a vevő is elköteleződik: adott rendelési szakaszra (mely minimum négy hét időtartamot jelent, de igény szerint lehet hosszabb is) a felhasználó előre lefoglal magának annyi tyúkot, ahány állat kapacitása normális, természetes körülmények között lefedi a rendelt tojásmennyiséget. Mindezt ráadásul úgy, hogy a netes felületen keresztül magunk választhatjuk ki – ha magukat a tyúkokat nem is – de a gazdákat név szerint, kép és bemutatkozás alapján.

Mi lehet ennél konkrétabb minőségbiztosítás?

A YouTyúk tehát ismét csak az embert az emberrel köti össze az internet segítségével – tyúktartó gazdát a tojásfogyasztó városi néppel. Balogh Ákostól tudjuk, hogy a vállalkozás lassan, fokozatosan bővül, ez pedig tökéletes harmóniában áll azzal a „slow life, slow food” hitvallással, amely a YouTyúk unikális koncepcióját adja. „A kistermelői forrás, és a mezőgazdaság sajátosságai miatt úgysem lehet hatalmas léptékekben és ugrásokban gondolkodni” – magyarázza a tulajdonos. Ami a vevőkört illeti, faggatásunkra azt is elárulta, hogy mindenféle vásárló megfordul náluk az egyetemistától a családosokon át a nyugdíjasokig. “Szerencsére mindenki szereti a jó tojást” – teszi hozzá.

 

Fotó: Neked Terem Facebook

 

“Az volt az ember érzése, hogy néhány embernek bevásárolunk”

Molnár Eszter az ismerős koncepciójú Neked Teremtől olyan lelkesedéssel és szeretettel mesél a működésről, ami csak az igazi családi vállalkozásokra jellemző. Voltaképpen ebből a kezdeményezésből nőtte ki magát a dolog azzá, amivé mára lett: az alapítók eleinte csak saját részre, a családjuk és ismerőseik számára keresték-kutatták fel a környéken a megbízható minőségű, friss termelői árut, mígnem azt vették észre, hogy a család egyre nagyobbra nő, nekik pedig egyre több egész állásnyi munkát ad az a szenvedély, hogy minél több ember asztalára kerüljön magyar földben termett, értékes élelmiszer. “Egyre több embernek tudunk munkát adni és ez szuper érzés: több a termelőnk, több a csomagolónk és több a kiszállítónk is” – lelkendezik Eszter, miközben elmeséli, hogy heti egy szállításról mostanra kettőre bővültek, noha a kezdetekkor még az is nagy kérdés volt, hogy foglalkozzanak-e házhoz szállítással, hiszen akkor már más cégek is átvevőpontokkal üzemeltek ebben a szektorban. Végül az idő őket igazolta.

 

“Mi úgy voltunk vele, hogy akinek nincs ideje piacra járni, annak valószínűleg arra se lesz ideje, lehetősége, hogy szervezetten átvegye a csomagot valahol. Mi a hűtőig visszük és ez egy nagyon fontos újítás volt akkor, most pedig már kiforrottan látjuk, milyen nagy szükség volt egy ilyen szolgáltatásra.”

 

Amikor a Neked Terem mint vállalkozás megszületett, Eszterék fejében élt egy meglehetősen határozott kép a naphosszat egy irodában, számítógép előtt ülő, az interneten könnyen tájékozódó, s lelkesen egészségtudatos fiatalról, aki számára élhető alternatívát kívántak nyújtani a szombat kora reggeli piacozások és a munkaidő után már alig nyitva tartó boltok mellett. Csakhamar kiderült azonban, hogy ennél jóval többen érdeklődnek a heti dobozok lehetősége iránt. Nagy számban keresik őket háziasszonyok, sőt mozgásukban korlátozottak is, akiknek valóban a legfontosabb szempont, hogy a hűtőig, kamráig viszik a finomságokat, ezzel tehermentesítve őket a számukra legkörülményesebb feladatok alól. Egyértelműen a Neked Terem a legcsaládiasabb hangulatú vállalkozás, ez pedig egyáltalán nem véletlen, hanem rengeteg gondos munka és odafigyelés eredménye.

 

Fotó: Neked Terem Facebook

 

Eszter így vall erről: “Mindenkinek igyekszünk abban segíteni, amire személyesen neki van szüksége. Igyekszünk fenntartani azt a közvetlenséget, hogy a megrendelőinket név szerint ismerjük, és nagyon igyekszünk odafigyelni ezekre az egyéni igényekre. Ki szereti, ha a parasztkenyér inkább kevésbé sült, ki szereti, ha a krumpli apróbb szemű, kinek kell csak az ajtó előtt hagyni a csomagot és ki az, akinek be kell pakolni a szekrénybe, mert egyedül nem bírná.”

Nem bírtuk megállni, hogy ne kérdezzünk rá, melyek a legnagyobb slágertermékek. “A gyümölcs mindig jó hívószó” – mosolyog Eszter, hozzátéve, hogy a friss bio zöldség és gyümölcs mellett egyre bővül a feldolgozott bioélelmiszerek kínálata, hogy ebben is alternatívát tudjanak nyújtani a hipermarketekhez képest, de az elmaradhatatlan gyümölcsön kívül egyértelműen a friss hús, a tejtermékek és a pékáruk a legnépszerűbbek.

Ahogy a Szatyorbolt esetében, úgy itt is jellemző a vásárlókra, hogy alapanyagokat vesznek, amelyeket maguk dolgoznak fel. És ez itt a lényeg. Minőségi alapanyagból csak jó dolgok készülhetnek. Eszter pedig eképpen összegzi a Neked Terem hitvallását: “Olyan termékeket árulunk, amiket jó szívvel fogyasztanánk mi is, vagy amit szívesen adnánk a gyerekeinknek.”

 

Szöveg: Dombai Dóra, kiemelt kép: YouTyúk Facebook

Kapcsolódó bejegyzések