Rajongunk az új és friss kezdeményezésekért, de legalább olyan csodálattal tölt el bennünket az is, amikor egy márka évtizedeken keresztül, családi vállalkozásként működik úgy, hogy közben minden pillanatban igyekezniük kell alkalmazkodni a piac követelményeihez. A divat pedig az egyik leggyorsabban változó iparág.

Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy Magyarországon nincsenek újító szellemű és különleges vállalkozások, nem lehet normális dolgokat vásárolni; pedig ez nem így van. Ha így gondoljuk, nem járunk elég nyitott szemmel. A magazin megalakulása óta fantasztikus és olyan elhivatott brandeket ismerhettünk meg, amelyek biztossá tettek minket abban, hogy a magyar minőség és lelemény világszínvonalú. Még csak a kínálatra sem kell panaszkodnunk, ha nem csak a plázák megszokott üzleteiben nézelődünk mindig. Takács Zsófival, az Emporium márka marketing koordinátorával beszélgettünk és csak ámultunk az impozáns múlton és a szövevényes kezdeteken. 

 13012869_720179478085510_732946042205023826_n

Vissza a gyökerekhez – egy márka kialakulásának története

„Az EMPORIUM márka huszonhét évvel ezelőtt kelt életre, egy kis családi vállalkozásként. Édesanyám, Csapkai Ildikó már gimnazista korában pólókat hímzett magának, mindig is szerette a finom anyagokat és a különlegességeket. A hímzett pólói nagyon tetszettek az osztálytársaknak, akik megkérték, hogy az ő ruháikat is dobja fel egy-egy mintával. Később nyomdásznak tanult, de hobbiból pulóvereket, szoknyákat kötött. Ez a hobbi egyre fontosabb szerepet töltött be az életében és úgy gondolta ebből fog megélni. Eldöntötte, megpróbálja eladni őket; nem volt egyszerű feladat. Fogta a ruhákat összecsomagolta és elindult az akkor még pezsgő nagykörúton, hogy értékesítse a termékeit. Egyik boltból a másikba ment, senki nem akarta megvenni a darabjait; végül, mint a mesében, mielőtt feladta volna, az utolsó üzletbe is bement, ahol a tulajdonos az összes ruhát megvette. Anyukám nagyon boldog volt, három nap múlva már hívták az üzletből, hogy minden elfogyott és hozzon új árut. Néhány hónap múlva Rákospalotán saját kötöttáru üzletet nyitott, ahol anyósa volt az eladó. Ebben az időben születtem meg én és a testvéreim. Anyukám úgy döntött ő mostantól főállású édesanya lesz, ezért eladta kötőgépeit és bezárta az üzletet. Az idilli anyaság nem tartott sokáig. Hamar rádöbbent, hogy egy fizetésből nem tudnak megélni, így pénzkereseti lehetőség után nézett.

Nagymamám, Csapkai Laura, aki a Budai Várban kékfestőt árult a turistáknak, meggyőzte lányát, hogy kezdjenek közösen vállalkozni. Mindkettőjüknek volt tapasztalat a kereskedelemben és a ruhák terén is. Nagyszüleim és szüleim közös gyermeke lett az EMPORIUM 1989 őszén. A Csalogány utcában béreltek egy kis raktárt, ahol nagykereskedőket szolgáltak ki. Ekkor főként blúzokat, blézereket, és kabátokat árultak. Nem telt bele néhány hónap és akkorára nőtt a kereslet a ruháik iránt, hogy nagyobb helyiségre volt szükség.

Az üzlet indulása után három évvel megnyitották első saját tulajdonú EMPORIUM márkával védjegyzett boltjukat a Déli pályaudvar tőszomszédságában. Az üzlethelyiség már akkor is egy buszmegálló mellett volt, így kiemelkedően sokan ismerhették meg a márkát. Néhány év alatt egyre több üzlet nyílt Budapesten és vidéken is. A vállalat irányításában nagypapámnak fontos szerepe volt, a kreativitást édesanyám vitte a cégbe, nagymamám Laura, ügyes kereskedő volt, így ők hárman nagyon jó csapatot alkottak.

A rendszerváltás után húsz évvel a magyar nők szokásai változtak, tudatosabban kezdtek élni, vásárolni, öltözni. Így a 2000-es évek elején megszületett az AURA márka azzal a céllal, hogy lendületesebb, fiatalosabb, modernebb kollekció készülhessenek egy másfajta testalkatra. Ez a kollekció közelebb áll a francia vagy olasz nők ízlésvilágához, mint az EMPORIUM, amit inkább a német kiegyensúlyozottság és komplett méretek jellemeznek.” – mesélte Zsófi elmélyülve, mi pedig csak ámultunk.

 13010666_720179721418819_3660692546321840471_n

Egymásra épülő kollekciók a variálhatóság jegyében

Mi is igazat adtunk Zsófinak abban, hogy aki nem muszájból, a gyűjtőszenvedély miatt vásárol ruhát, annak nem kell sok darabot felhalmoznia. Az, amit megvesz, azonban legyen jó minőségű és jól kombinálható. Az EMPORIUM pedig ezen alapelvek mellett az eleganciát is előtérbe helyezi, ezért is nagyon népszerű például az irodai dolgozók vagy üzletasszonyok körében. A család nőtagjai például hordanak a mai napig is olyan tíz év körüli saját márkás darabokat, amelyek még mindig makulátlanok.

„A célcsoport az elegáns, minőségre fogékony, igényes nők, akik nem kizárólag trendkövetők, hisznek a klasszikus értékekben. Régen mindenki kosztümöt hordott, az volt az elfogadott az üzleti életben, ma már sokat lazult az öltözködési kultúra, így az EMPORIUM sem kizárólag kosztümöket árul, noha kezdetben ez volt a fő profil.

Miért ez a célcsoport? Ezt már régóta figyelem más tervezőknél is és persze anyukámra is ugyanúgy igaz. Egy tervező általában, egy önmagában erősödő hiányra ad választ a ruháival. Amikor indult a cég, nem nagyon lehetett honnan öltözködni, nem volt választék, sem minőség. Anyukám mindig szeretett elegánsan megjelenni ezért azt gyártotta, amiben ő is jól érezné magát. Emlékszem, gyerekkoromban soha nem láttam nadrágban, ma pedig már nem nagyon látom szoknyában.” – folytatta Zsófi.

Ami a trendeket illeti, az EMPORIUM igyekszik az arany középúton járni. A márka a filozófiája szerint inspirálódik az aktuális trendekből, de mindig átültetik őket egy klasszikusabb vonalvezetésbe, hogy öt-tíz év múlva is ugyan olyan magabiztossággal lehessen őket hordani.

Nagyon fontosnak tartják a tudatosságot a minőség terén is. Elmesélte Zsófi, hogy minden ruhadarabot hosszú távra terveznek. Előfordult már olyan, hogy egy anyag nem megfelelően viselkedett, könnyen kibolyhosodott, ilyenkor vállalják a felelősséget és kicserélik az adott darabot, mert nekik a vásárlók elégedettsége a legfontosabb, hiszen a bizalomra építik a márkát.

Előnyben részesíti a márka a természetes vagy a természeteshez közel álló, könnyen hordható műszálas anyagokat. A kedvenceik között van a viszkóz, a pamut, a gyapjú, a selyem és a len. Az alapanyagokat, Spanyolországból, Olaszországból és Kanadából hozzák.

12998573_720179578085500_5115968379138506673_n

„Az EMPORIUM-ot azoknak a nőknek ajánlom, akiknek fontos a minőség és az egyediség, és akik nem találják a méreteiket egy konfekció skálán. Az EMPORIUM üzletekből, akkor mehet ki a vásárló, ha egy ruha tökéletesen áll, ezért ingyenesen méretre igazítunk. Egy-egy ruhából limitált darabszám készül, így kicsi az esélye, hogy szembe jön az utcán. Mitől luxusmárka egy márka? Nem Kínában gyártat tömegárut, hanem Európában vagy akár saját országhatárain belül; a fazonok pedig jól kidolgozottak, minden részletre figyelnek a tervezők. Mi ezt adjuk. Minden darab Magyarországon készül, kis mennyiségben, harminc éves tervezői tapasztalatok alapján, közel sem luxus árakon.”(X)

 

 

(szöveg: Hangai Lilla, képek: Emporium Facebook)