A Silkwood Design szülőanyja, Kálmán Szilvia egy kivételesen bátor és tudatos nő. Olyan ember, aki nem „jókor volt jó helyen”, hanem eltökéltséggel és sok munkával megteremtette a maga számára a nagy lehetőséget. Számunkra pedig elképesztő, leheletfinom, fából készült táskákat! Persze, hogy élőben is bemutatkoznak a Womanity Fesztivál Fashion&Design szektorában. 

 

Egy kreatív, de őrült ötlet

A címben szereplő mondat volt Szilvia vezérgondolata 2015-ben, amikor vett egy óriási levegőt – azután várt egy pillanatig. „Elmúltam 40 éves, és azért nem titkolom el, mert épp emiatt hoztam meg azt a döntést, aminek következtében most itt beszélgetünk” – mondja ellenállhatatlan nyíltsággal és derűvel. 

“Akkor két választási lehetőségem volt, vagy maradok egy labilis munkahelyen alkalmazottként, és várom a Messiást, vagy vállalom az újrakezdés kockázatát, és megvalósítom a régóta dédelgetett kreatív, de őrült ötletem, amről tudtam, hogy megalkotása teljes embert kíván.”

Ez az őrület lett a kezdetben WoodyDesign név alatt futó márka, amely leheletfinom, kecses ívekbe hajlított fából készült táskakölteményekkel kápráztat el mindenkit, aki a szokatlan ötlettel találkozik. A fáról és a faanyag használatáról jobb esetben a természet, rosszabb esetben az építőipar juthat az eszünkbe. Na de a divat? Szilvia tisztában volt azzal, hogy ő az első fecske ebben a speciális szegmensben, amikor 2015 őszén megalkotta, majd decemberben bemutatta az első darabot. “Felejthetetlen élmény volt számomra, hisz nem voltam felkészülve arra, hogy a magyar emberek is ennyire nyitottak az újdonságokra” – emlékszik vissza a tervező a korai fogadtatásra. 

 

Újrakeresztelve a finomodás útján

Idén tavasszal a márka megújulásával a saját bevallása szerint Szilviához magához is sokkal közelebb álló, jelentésével pedig lágyságot és eleganciát sugalló Silkwood névre váltottak. A fa mellett szereplő selyem szó jelentése valóban meglepően közel áll ezeknek a táskáknak a világához. Az alapanyaggal kapcsolatos első asszociációk után hihetetlennek tűnhet, de Szilvia kezei alatt a fa olyan kecsességgel és könnyedséggel idomul, formálódik, akár a múlhatatlan eleganciával leomló selyem leheletfiomságú anyaga.

Az tehát, hogy a Silkwood design nem textilekkel vagy bőrrel dolgozik, hanem ennél sokkal masszívabb, tömörebb anyaggal van dolga, a legkevésbé sem jelenti, hogy ne tudna kivételesen légies és könnyed formákat létrehozni. Ez az izgalmas feszültség folyamatosan ott bújkál az Európa és a nagyvilág legkülönlegesebb és legszebb fáiból készülő, elegáns női táskákban. Amilyen nehéz elsőre elképzelni ezt a különös dinamikát, olyannyira rabul ejt, amikor a maga kézzelfoghatóságában találkozunk a Silkwood-táskákkal.

 

Nem a fejsze teszi a dizájnert

Bennünket sem hagyott nyugodni a gondolat, hogy milyen technológia hozhatja létre ezt a kettősséget, Szilvia pedig készséggel elárulta a műhelytitkokat: “A táskák könnyedségét úgy érem el, hogy ezeknek a faanyagoknak a milliméternél vékonyabb lemezeit rétegelem. Ez sem egyszerű, de nőiesebb, és a cél eléréséhez legalább nem kell nagy fába vágnom a fejszém.” A Silkwood formavilágára a letiszult vonalvezetés jellemző, filozófiájában pedig központi szerepet tölt be a funkcionalitás és az értékteremtő törekvés, mely összeköti a divatot a természettel. Kálmán Szilvia a Silkwood élén pontosan tisztában van a kettősségben rejlő erővel, ezért fogalmazza meg a márka üzenetét a következőképpen: “A fából készült kiegészítők illatukkal, tapintásuk kellemességével becsempészik a természet nyugalmát a zajos, városi forgatagba, miközben elegánsak, nőiesek, megismételhetetlenek, így méltó ékei egy különleges nő ruhatárának.”

 

Szöveg: Dombai Dóra, fotók: Silkwood Design Facebook