Végre beköszöntött az igazi nyári meleg, amire már hónapok óta vártunk, előkerültek a csinos nyári ruhák, amiket csak felkapunk és már indulhatunk is a dolgunkra. Ilyenkor különösen fontos, hogy a táskánkban helyett kapjon a vizes palack és naponta legalább 2-3 liter folyadékot igyunk.

 

Ebben a melegben az aktivitástól függően akár 4 literig is felmehet a folyadékigény. Szervezetünk már pár százalékos folyadékvesztés esetén is reagál, ekkor érezhetünk többek között szomjúságot, fejfájást, szédülést, levertséget.

Az alábbi tippekkel szeretnénk segítséget nyújtani ahhoz, hogy ne kelljen aggódnotok a kiszáradástól:

  • A nap folyamán egyenletesen osszátok el a folyadékmennyiséget, ne egyszerre próbáljatok meg “legyűrni” fél vagy egy litereket, inkább 1-1 pohárral, félóránként.
  • Az étkezést megelőzően és követően 15 perccel ne igyatok túl sokat, mert ez nehezíti az emésztést.
  • Léteznek olyan telefonos applikációk, amelyek figyelmeztetnek bizonyos időközönként, hogy ne felejtsetek el inni. Ennek hiányában megteszi az is, ha a beépített figyelmeztetőt állítjátok be.
  • A napi folyadékigénybe nem csak a víz számít bele, hanem a tea, gyümölcslé, üdítő, a hígabb levesek, de akár a fagyi is. Ugyanakkor ezek cukortartalma miatt sokan szomjasabbnak érzik magukat, mint előtte. Itt egészségesebb alternatívákat találtok a felfrissülésre.
  • Az alkohollal vigyázni kell, mivel erős vízelvonó hatása van. Ha elcsábulunk egy esti koktélozásra vagy fröccsözésre, akkor kiemelten figyeljünk, hogy kísérje elég víz az italozást. Jó taktika lehet, ha egy pohár fröccs után egy pohár víz következik
  • A környezettudatosság jegyében javasoljuk, hogy műanyag palack helyett szerezzetek be kulacsot vagy palackot és ebben hordjátok magatokkal az italotokat. Ezzel nem csak a környezetet véditek, de igazán szép kiegészítőként is szolgálnak.
  • Figyeljetek oda az idősekre és a gyerekekre. Mivel nekik vagy még nem működik a reflex, hogy ha szomjasak, akkor igyanak, vagy pedig már csökken a szomjúságérzet és lassul a veseműködés, ezért figyelmeztessétek őket rendszeresen a folyadékpótlásra.
  • Az ízesített vizek a legtöbbször sok cukrot tartalmaznak, de saját magatok is tudtok készíteni olyat, amiből a cukor kimarad. Egyszerűen válasszátok ki a kedvenc filteres gyümölcsteátokat, tegyétek bele egy szobahőmérsékletű palackba, csavarjátok rá a tetejét és helyezzétek a hűtőbe fejjel lefelé kb. 15-20 percre. 1 liter vízbe mehet akár 2 filter is.

 

EXTRA TIPP

Ebben a melegben mi is meguntuk a sima csapvizet és egy fantasztikusan frissítő és egészséges alternatívára váltottuk. A csapvízbe citromkarikát, uborkát, gyömbért, illetve ha hozzájutunk, akkor mentát teszünk és ezt kortyolgatjuk napközben. Az uborka rengeteg ásványi anyagot (magnézium, kálium, foszfor, vas) és vitamint (B, C, A, E vitamin) tartalmaz, az íze pedig nagyon frissítő. A citrom serkenti az emésztést, remek C vitamin forrás, csillapítja a szomjúságot, mivel eltávolítja a szervetlen sókat. A gyömbér savanykás ízével igazán frissé teszi az italt.

 

 

(szöveg: Józsa Dorottya, fotók: pixabay.com)

Kapcsolódó bejegyzések