Mi, nők a reklámipar célkeresztjében vagyunk, hiszen legtöbbször saját magunk és családunk számára is mi vásárolunk. A nyomtatott sajtó, a rádió, majd a televízió “uralma” után ma már egyre inkább a hirdetések is az interneten keresztül jutnak el hozzánk. Amely – ha lehet – még ártalmasabb ezen a téren, mint a korábbi médiumok: nap mint nap milliónyi kéretlen, sokszor ellenőrizetlen tartalommal találjuk szemben magunkat, amelyekre tudatosan ugyan minimális figyelmet fordítunk, ám tudat alatt bizony mégis hatnak. Mégpedig rombolva önképünket, frusztrációt keltve, ez által pedig egy olyan termék vagy szolgáltatás megvételére sarkallva, amely az ahhoz köthető vágyott érzés elérését szolgálva, csökkenti ezt a rossz érzést. Egy ideig.

 

Ördögi a kör. A reklám célja a befolyásolás; attitűdünk, viselkedésünk megváltoztatása egy, a hirdető számára kedvező irányba – talán ezzel senkinek nem mondtunk újat. Ám nagy különbség van a között, hogy negatív vagy pozitív befolyásolásról beszélünk-e: míg előbbi manipulálni, utóbbi meggyőzni próbál. Vagyis, tudat alatt akar hatni vagy pedig valós érveknek látszó, valójában ugyanúgy az érzelmeinkre ható állításokat igyekszik felhozni valami mellett vagy ellen.

Az utóbbi valamivel elfogadhatóbbnak hangzik, ne feledkezzünk meg eredeti szándékáról, a befolyásolásról sem. Mi egyébként egy harmadik útban hiszünk. Nem célunk semmit sem sulykolni, alternatívákat kínálunk. A Womanity magazin azért jött létre, és a rendezvények által azért válik időről időre “élővé”, hogy a hirdetővel személyesen találkozva, termékét vagy szolgáltatását (adott esetben) szó szerint a saját bőrötökön megtapasztalva hozhassatok átgondolt, megalapozott döntést.

2016.Munka.Womanity.Milenaris.TaboriAdam-18 (1)

 

Miért hiszünk kizárólag ebben a reklámozási módban?

A vizuális tartalom a legerősebb inger

Egy (online) magazin esetében elsősorban a látvánnyal tudunk operálni, ami – mivel erősen szuggesztív – egyben felelősséget is jelent. Nálunk nem találkozhattok csupán hirdetéssel, minden esetben igyekszünk bepillantani a “kulisszák mögé”. Mi van a jól hangzó szlogenen és a profi fotókon túl? A hitelesség szempontjából fontosnak érezzük, hogy valóban közel hozzuk hozzátok a márka mögött álló gondolatot, lehetőleg embert a cikkeinkben és a rendezvényeinken egyaránt. Ahogyan azt is lényegesnek tartjuk, hogy ne csak reklámfotókon lássátok, de valóban ki is próbálhassátok az adott terméket, a saját szemetekkel győződve meg annak minőségéről.

 

plakat tömöritett

 

Egy reklám csak a többihez képest értelmezhető

Mivel a piac hatalmas, sok a nagyjából azonos jellemzőkkel bíró termék – a reklám tehát talán az egyetlen módja annak, hogy egy adott márka különbnek – jobbnak, szükségesebbnek – ábrázolja saját termékét, mint a – valójában alig különböző – versenytársét. Ennek eszköze pedig az, ha valamilyen pozitív töltetű tulajdonsággal, vágyott életérzéssel ruházza fel, amelyet természetesen csakis az adott termék – legyen az kozmetikum, ruha vagy elektronikai eszköz – megvásárlásával élhetünk át. És itt el is érkeztünk a nők számára talán legérzékenyebb  – ezért a legnagyobb veszélyt magában rejtő – következő két ponthoz.

 

Azonosulás vagy birtoklás

A termékeket leggyakrabban egy emberi – még inkább női – alak reklámozza, amely azonosulásra vagy birtoklásra “biztatja” a fogyasztót. Utóbbi azt feltételezi, hogy a férfi a nő megszerzésével motiválható, míg előbbi esetben nő fő motivációja önmaga tökéletesítése. A férfiakat célzó reklámok tehát a megszerzési ösztönüket használják ki és erősítik meg – rendszerint szexuális keretbe ágyazva (fordított eset is lehetséges, de jóval ritkábban). Itt már nem csak az áru megszemélyesítéséről van szó, de a nő tárgyiasításáról is, amennyiben az ilyen típusú reklám azt sugallja: a nő az áruval együtt megvásárolható, megszerezhető.

kollazsujj

 

Mit mutat a tükör? 

Míg a birtoklási ösztönre ható reklámok elsősorban nem minket céloznak, így azon kívül, hogy tudatában vagyunk ennek a jelenségnek, és a helyén kezeljük, nem tudunk sokat tenni ellene, addig az azonosulási vágyunkra ható reklámok manipulatív ereje ellen igenis tehetünk. Fontos tudni ugyanis, hogy a hirdetés ebben az esetben egy – torz! – tükörként funkcionál, amelyből ideális énünk tekint vissza ránk: egy hozzánk hasonló alak, akivel azonosulni tudunk, de aki már birtokában van a vágyott tulajdonságoknak.

A hatásmechanizmus a következő. A reklám először bemutat egy jobb (szebb, fiatalabb, vidámabb stb) ént, ezáltal a jelenlegi énhez kötődő önbizalmat (tovább)rombolja és hiányérzetet kelt, végül e kellemetlen érzésre megoldást kínál az adott termék által. A kulcs az ok-okozati viszony sugallása: mivel a termék részét képezi a tükörképünknek, így a vágyott énünknek is, tehát ideális önmagunk a terméktől elválaszthatatlan, azzal egy. Ezért fordulhat elő, hogy még a normális testalkatúak is könnyedén elbizonytalanodnak, ha folyamatosan náluk soványabb reklámszereplőket látnak.  Így csinál belőlünk a reklámipar örökké elégedetlen, csak a fogyasztás által – ideiglenesen – kielégülni tudó személyt.

Mi, a Womanity Magazinnál viszont az öntudatos nőkben hiszünk, akik saját maguk is el tudják dönteni, mi nekik a legjobb. A III. Womanity Fesztiválon ismét életre kelnek a reklámok, hogy személyesebb, hitelesebb közelségből tudj dönteni. 

Részletek: www.womanityfesztival.hu