Az egészségtudatos életmód szerencsére egyre nagyobb teret hódít a társadalomban. Odafigyelünk az étkezésünkre, kerüljük a felesleges kalóriákat, egyre többet mozgunk és kényesek vagyunk a minőségre a szépségápolásban is. Ám vannak a testünknek olyan rejtett zugai, amelyek működését homály fedi. Te tudod, mi a helyzet a kismedencéddel?

 

Dombai Krisztina, az intimegeszseg.hu alapítója nem kertel és nem csomagolja cukorkaszínű papírba a problémát, hanem az egészségünket érintő kérdéshez illő komolysággal vázolja a helyzetet. „Véleményem szerint napjainkban egyre több az egészségtudatos ember, akik  nagy hangsúlyt fektetnek az egészéges táplálkozásra illetve testük karbantartására, ápolására de rengeteg az olyan nő, aki bár egyébként ápolt, odafigyel magára, konditerembe jár, de semmit nem tudnak arról, hogy milyen fontos a medencealapi izmainak a karbantartása. Nem tudják, hogy ezen izmok állapota mennyi mindenre hatással van a különböző életszakaszokban” – állítja Krisztina.

Medencealapi izmomzat? Eddig a létezéséről sem tudtam, ugyan miért lehet olyan fontos? – merül fel a kérdés. Krisztina pedig már sorolja is a meghökkentő tényeket: a jó állapotú medencealapi izomzat segíti a teherbeesést, a a terhesség problémamentes kihordását, nagy szerepe van a szülésben, a szülés utáni regenerálódási idő hosszát is befolyásolja. 

A jó izomzat segít a vizelet- és/vagy a székletinkontinenciák illetve egyéb nőgyógyászati süllyedések elkerülésében, aminek a gyakorisága a változókorban nagyon megugrik a hormonális változások következtében. A hüvely feszessége nagyban hozzájárul szexuális életünkhöz, nemcsak nekünk okoz nagyobb örömet a szex, hanem partnerünknek is.

 

A fentiek alapján látjuk, hogy a kis, rejtett izomcsoportok a medencénk mélyén fontosabbak egy nő életének csaknem minden meghatározó szakaszában, mint álmodni mertük volna. 

 

Csak, ha már baj van

Míg fogászati szűrésre rendszeresen járunk és testünk állapotát gyakran vitaminkészítményekkel javítjuk, addig az inkontinencia egy olyan probléma, amellyel már csak akkor foglalkozunk, amikor jelentkeznek a panaszok. Az ehhez kötődő szégyenérzet, valamint a vonatkozó közbeszéd és edukáció hiánya miatt ilyenkor is nehezen kérünk segítséget, holott életük folyamán a nők egy markáns része megtapasztalja ezt a problémát. A KSH adatai szerint jelenleg a magyar lakosság 6,5%-a érintett a problémával, a helyzet tehát népegészségügyi súlyosságú. Ahogy számtalan esetben megtanultuk már, itt is a megelőzést kell hangsúlyoznunk: van megoldás ugyanis a problémára, a Kegel8 eszközei kifejezetten az intim izmok tornáztatására lettek kifejlesztve. A használatuk otthoni, diszkrét körülmények között történik, könnyen megtanulható és kezelőbarát. Tulajdonképpen olyan napi rutinban illesztett egészségmegőrző tevékenység lehet, mint a fogmosás. 

 

 

Torna vagy gép – mi is ez pontosan?

Dombai Krisztina oszlatja el a félreértéseket a Kegel8-gépek működésével kapcsolatban: “Az izmok tornáztatására szolgál, tehát intim tornának minősül, ám annyiban eltér a tornától, hogy nagyon sok esetben például a gát izomzata olyan mértékben sérült, hogy az illető hölgy nem is érzi az izmait, nem tudja, hogy jól végzi-e a gyakorlatokat. Ebben vannak  nagy segítségre a  Kegel8 gépei, melyet az ember behelyezi a hüvelyébe a többnyire biokompatibilis műanyagból készült hüvelyszondát, ami arannyal van galvanizálva és a szonda elektromos impulzusok segítségével  tornáztatja azokat az izmokat amiket kell és úgy ahogy kell.” Voltaképpen egy gyógyászati segédeszközről beszélünk. Az otthoni kezelés időtartamára vonatkozóan megtudtuk, hogy a gyártó és az orvosok azonos álláspontja szerint legalább 12 héten keresztül napi két alkalommal szükséges használni a gépet az érezhető pozitív eredmények eléréséhez. 

 

Fiatalok, sportolók, figyelem!

 “A gát-és medence izmok védelmét már középiskolában el kellene kezdeni – véli Krisztina – , mert a megelőzés mindig a legolcsóbb megoldás. Fontos lenne az eszköz használata azoknak a fiatal nőknek, akik sportolnak (pl. futás, step-aerobik, kettlebell), hogy erősítsék belső izmaikat,mert a fenti sportok, nagy erőbehatású sportok, nagyon megterhelik a medencealapi izmokat, aminek most még nem tulajdonítanak nagy jelentőséget, pedig edzeni kellene őket is, annak ellenére, hogy ezek az izmok nincsenek szem előtt, mert ha meggyengülnek, nagyon sok kellemetlenséget tudnak okozni. Ugyanez a helyzet az allergiásokkal vagy egyéb akut köhögéssel élőkkel, mert a gyakori köhögés, tüsszentés nagyon erős hasűri nyomással jár, ami stresszinkontinenciához vezet.”

A tudatosság és a megelőzés minden esetben a legolcsóbb és a legbölcsebb megoldás a jó testi-lelki állapotunk megőrzésének érdekében. A IV. Womanity Fesztiválon ott lesz Dombai Krisztina és a Kegel8-gépek is, legyünk bátrak, nyitottak és felelősek az egészségünkért: kérdezz, informálódj, tudj meg mindent a témáról és vigyázz a rejtett izmaidra!

 

Szöveg: Dombai Dóra