Unatkozó tehetségek: milyen pluszt ad egy mentorprogram?
99%Összpontszám
Olvasói értékelés: (2 Szavazások)
99%

A tehetség megfelelő gondozása vitathatatlanul a pályaorientáció és a személyes boldogulás létfontosságú tényezője.Az iskolai tehetségnevelő programok rendkívül fontosak, ugyanakkor csak akkor hatékonyak, ha a képességet a gyerekek a gyakorlatban is alkalmazhatják. Czeizel Endre professzort idézve „a tehetséget keresni kell”.

Egy parkban üldögéltünk, amikor egy csapat gyerkőc megrohamozta a park mellett lévő takaros kis játszóteret. Néhányan a homokozóban játszottak, voltak, akik a hintán és a csúszdán vezették le a felesleges energiájukat. Három kisfiú botokkal kutatott az avarban kincsek után, egy csapat copfos kislány fogócskázott, és láttunk egy fiút, aki elmélyedve a feladat fontosságában, ágakból épített erődöt. Ez a nemrég átélt, megragadó momentum jutott eszünkbe, miközben Büti Istvánnal és Sugár Sárával, az Abacusan Stúdió két ügyvezetőjével beszélgettünk a tehetségről.

„Valamennyien ismerünk olyan gyerekeket, akik nagy lelkesedéssel építenek, szerelnek, konstruálnak, működő szerkezeteket terveznek. Az összeszerelő, építő, alkotó tevékenységet legtöbbször természetesnek tekintjük. Szem elől tévesztjük, hogy a gyermek a játékos alkotást megelőzően mi mindenről kérdezett, milyen sokszínű világot talált magának akár az internetet böngészve, akár könyveket olvasgatva, vagy másokkal beszélgetve, ami szikrát gyújtott az ő egyéni univerzumában. Ez mind-mind a tehetség alakulásának, fejlődésének része. Nem szabad kirekeszteni ezeket az információkat, megfeledkezni ezekről a pillanatokról.” – mesélte István határozott meggyőződéssel a hangjában.

Szerinte a tehetséget nem kell versenyeztetni, számon kérni, vagy szülői nyomás alá helyezni. Az Abacusan Tehetséggondozó Stúdió számára például elsődleges cél, hogy felkutassák, majd hagyják kibontakozni, fejlődni ezeket az egyedi kvalitásokat, hisz millió formában és árnyalatban tud megmutatkozni.

abacusan

A cél: szórakozva fejlődni

Azért, hogy Istvánék előcsalogassák a csigaházból ezeket a tálentumokat, felvértezték a szervezetet temérdek kreatív, innovatív és persze interaktív programmal.

„Az Abacusan Stúdió regisztrált tehetségpont szakköreivel, nyári tehetségtáboraival, családi napjaival olyan gyerekek tehetséggondozására vállalkozik változatos, szórakoztató témákra fókuszáló programjaival, akiket egy-egy terület, tevékenység nagyon érdekel.”

Programjaikat a hazai oktatáshoz is igazították, alapjait pedig az angolszász eredetű kifejezésre, a STEAM-re helyezték, különös figyelmet szentelve ezáltal a matematikára, informatikára, robotikára, a természettudományokra, a művészetekre. Szerencsére nem feledkeznek meg a szép magyar beszéd gondozásáról, ápolásáról sem, 2016-tól pedig terveznek életre hívni amatőr színjátszó társulatokat is, hogy a színészcsemetéknek is szárnyat adjanak.

abacusan1

Társadalmi felelősségvállalás magas szinten

AStúdió nem akar szembe menni az oktatási rendszerrel. Támogatni és kiegészíteni szeretné, pontosan úgy, ahogy a szülők támogatják az önmegvalósítás rögös útján elinduló gyermeküket. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy több oktatási szervezettel és iskolával, közművelődési intézménnyel és szervezettel is kapcsolatban állnak. Szakköröket szerveznek, eszközöket biztosítanak, több iskolának segédkeznek, hogy beépítsék a robotika oktatást a tantervükbe, kötelező gyakorlatot biztosítanak az érettségizőknek. Több felsőoktatási intézménnyel is kapcsolatban állnak, például egyetemi előadók segítségével állítják össze a versenyek feladatlapjait.

Nálunk, a szerkesztőségben mindig központi kérdés, hogy a szervezet, vagy a cég, amelyről írunk, mennyire tartja fontosnak a mentorálást. Azt gondoljuk, hogy nem elég valakit felbuzdítani és segíteni a kezdeteknél.Ha az a cél, hogy a tehetség szárnyaljon és ne csak repdessen, akkor szükség van a pártfogókra a rajtolás után is. A tehetséggondozó programon keresztül a gyermekek kapcsolatba kerülnek az adott területen működő cégekkel, felsőoktatási intézményekkel, szakemberekkel, így kipróbálhatják magukat valós, életszerű helyzetekben. Ezek a mentorprogramok három egymásra épülő modulból állnak, hogy minden korosztály számára megfelelő segítséget nyújthassanak.

abacusan2

Az Abacusan szignifikáns gyermekközpontúsága nem csak múló szeszély. Ez náluk misszió. Ahogy Istvánnal és Sárával beszélgettünk, körvonalazódott bennünk, hogy ez a fajta lelkesedés és törekvés csak akkor alakul ki, ha egy társaság szívügyeként kezeli azt, amivel foglalkozik.

Úgy rohannak el mellettünk az évek, mint ahogy a Kengyelfutó Gyalogkakukk nyargal el a bamba arcú Prérifarkas mellett. Nehéz kiszakítani magunkat a szürke hétköznapokból és nehéz az is, hogy új irányokat nyissunk a gyermeknevelésben. A modern felnőtt éjt nappallá téve azon fáradozik, hogy a növekvő igényekhez megfelelően alkalmazkodjon, hogy mindent megadjon gyermekének, amire szüksége van.

Nehéz a napi robot után teljes koncentrációval a gyermekünk felé fordulni, de az ide befektetett energia garantáltan megtérül, hisz boldog, kiegyensúlyozott, az adottságait, lehetőségeit jól ismerő felnőtteket nevelhetünk olyan segítőkkel az oldalunkon, mint az Abacusan Stúdió. (x)