Nem sok felület lehet figyelemfelkeltőbb, mint egy óriásplakát. Főleg ha ezúttal nem csak a másodperc törtrészében érintkezünk vele, hanem kifejezetten szánunk időt tartalmának befogadására, továbbgondolására. Az ARC kiállításra érkezett idei pályaművek alkotói ezt már megtették, most rajtunk a sor.

 

“Neked hol jár az eszed? A felső tízezer, vagy az alsó tízmillió között? (…) A megtapsolt teljesítmények vagy az eltapsolt milliárdok között? A honosított bevándorló gazdagok vagy a hontalan migráns gyerekek között? (…) Azon jár, hogy hogyan lehetne másokkal együtt a világ legjobb hazáját összehozni, vagy azon ketyeg, hogy egyetlen egy épeszű gondolat se születhessen meg ezen a vidéken?” – szólt a 16. ARC közérzeti kiállítás pályázati felhívása, amelyre idén mintegy 900 válasz született. Közülük  85-öt tartott érdemesnek az évről évre más összetételű, a legkülönbözőbb szakmák képviselőiből alakult zsűri, hogy jócskán felnagyítva, óriásplakátként a szélesebb közönség is megismerhesse. Erre még szeptember 25-éig van lehetőség, ezúttal is Budapesten, az Ötvenhatosok terén tekinthetőek meg, fogadhatóak be életnagyságban a legjobbnak ítélt pályaművek.

ARC: civil társadalmi fórum

Miért ne lehetne egy óriásplakát több mint reklámfelület, miért ne hordozhatna társadalmi üzenetet is? Ez volt az ARC pályázat és kiállítás ötletgazdáinak, Bakos Gábor és Fatér Barna képzőművészeknek, valamint Geszti Péter reklámszakembernek kiindulópontja, amikor 2000-ben megrendezték az első, a  hazai  közéleti-politikai történésekre  kritikusan, képi-szöveges humorral, iróniával reflektáló “civil társadalmi fórumot”.  Azóta pedig a kezdeményezés egyre csak növekszik, 8 éve már gyerekek számára is kiírnak ARC-pályázatot, és az évente változó fő kérdésfelvetésen túl, további témákban is várják az egy képben rögzült mondanivalót, különdíjakat osztva ki.

A “felidegesedés” kreatív megnyilvánulásai

 

Kemény Zsófi, aki a maga 21 évével az idei zsűri legfiatalabb tagja volt, úgy véli, idén is sok (volt) az olyan helyzet, amitől “felidegesedünk” – és a pályázók így is tettek. A fődíjat Elvesztette enyém jellegét című művével két első pályázó, Kálmán Kristóf és Putz Patrik nyerte. A második díj Tóth Györgyinek járt Arculat című munkájáért, míg a harmadik helyezést a tavalyi fődíjasnak, Kelemen Orsolyának ítélte oda a zsűri Bocsánat című plakátjáért.

 

A Borz  díjat (amely a legkedélyborzólóbb alkotásáért jár) Gutema Dávid  kapta  A fiataloké a jövő? címet viselő munkájáért. A  Hammer  Marketing Shop  különdíját Kovács Emese Overthinking című  pályamunkája  nyerte, a marketing szempontból a “legütősebb” megoldás nyújtásáért. A Budapest Adschool különdíját, amely a legfrappánsabb szöveges ötletnek jár, pedig Pásztor Dániel vihette haza Szerencsekerék című alkotásáért. Ezzel ugyanakkor még nincs vége a sornak, hiszen a “mezőnyt” tovább színesíti a két ARC+ pályázati kiírásra érkezett alkotások sora:

 

Sugárveszély vagy tavaszi szél? – Képbehozó kamarakiállítás

 

Az  Energiaklub és  az  ARC által  kiírt  plakátpályázat és  kamarakiállítás  célja  az, hogy  minél  több oldalról mutassa be az atomenergiával, a tervezett Paks II beruházással kapcsolatos kritikákat és kételyeket, amelynek jó alternatívái lehetnek a külföldön már egyre kizárólagosabban alkalmazni tervezett megújuló energiaforrások. A témában fődíjat nyert Tóth Györgyi Figyi (ez nem foci) című alkotásával. A  Magyar  Szélenergia  Ipari  Társaság Tavaszi szél címmel különdíjat is adott a legszelesebb alkotásnak, amelyet Petrók György vihette haza, Ki fizet a végén? című munkájáért. A Greenpeace Van hozzá energiánk! címmel osztott ki különdíjat, amely Magyar Szilárdé lett, Atom és Jerry című plakátjáért.

 

ARC+ MACIARC – Civilszervezetek és kreatív ügynökségek számára

 

Idén a MACI – Magyar Civilszervezetek és az ARC, a MagNet Civil Kapcsolatok Program együttműködésével és támogatásával ismét külön felhívással szólította meg a civilszervezeteket és az ügynökségeket. A MACIARC keretében kreatív ügynökségek önkéntes munkában vállalták, hogy részt vesznek a versenyen, és segítséget nyújtanak civilszervezeteknek azzal a céllal, hogy a kiállító szervezetek óriásplakáton mutathassák be tevékenységüket és társadalmi hasznosságukat a nagyközönség számára. A kiírók úgy vélik, létfontosságú, hogy a civilszervezetek minél nagyobb társadalmi megbecsülést kapjanak

 

A témában díjat vehettek át és plakátjuk kikerült a kiállításra: az Amnesty International, az Autistic Art Alapítvány, a Budapest Pride, a Doktorok az Állatokért Állategészségügyi Alapítvány, az Energiaklub, a Fogadj Örökbe Egy Macit Alapítvány, a Gyermekétkeztetési Alapítvány, a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége, valamint a Neo Magyar Segítőkutya Egyesület.

ARC-plakát otthonra

Az ARC idén egyébként még egy újdonsággal kedveskedik közönségének: a WHUMM.COM oldallal együttműködésben mostantól az idei és az elmúlt három év kiállított ARC plakátjai közül bármelyik megvásárolható különböző méretben és formátumban.

Közönségszavazásra pedig idén is van lehetőség, itt . A közönségdíjazott plakát kihirdetésére 2016. október 5-én kerül sor.