Nádpálcás szolfézsóra helyett, egyénre szabott zeneoktatás
60%Összpontszám
Olvasói értékelés: (2 Szavazások)
60%

Bemutatunk egy zeneiskolát, ahol életkortól és előképzettségtől függetlenül mindenki lehetőséget kap a tanulásra, s ahol nem te igazodsz az iskolához, hanem az iskola igazodik hozzád.

Legyen az ember férfi vagy nő, felnőtt vagy gyerek, a zenére mindig szüksége van, hogy más világba varázsolja, megnyugtassa vagy épp felpezsdítse, vagy csak kiragadja a monoton hétköznapokból. Mindegy, hogy szolid orgonaest vagy hajrázós rock koncert, zenét hallgatni jó, s csak egy dolog van, ami még ennél is jobb: ha te csinálod!

A Budai Magánzeneiskola – azaz BMZ – nem csak életkorát nézve, hanem képzését tekintve is új színfolt a hazai zeneoktatásban. Vezetője egy fiatal jazzdobos, Urbán Marcell, tanárai pedig egytől egyig képzett, hasonlóan fiatal, aktívan játszó zenészek, akiket energia, játékosság és nyitottság jellemez.

Számos hangszer mellett teheted le a voksod: zongora, gitár, fuvola, furulya, klarinét, dob, ütős hangszerek, hegedű, cselló, hárfa, valamint magánéneket is tanulhatsz. Ha pedig hatalmas jazzcat-nek tartod magad, akkor irány a jazz-ének, hangszereseknek a jazz-gitár, jazz-dob, jazz-zongora, basszusgitár, vagy akár a szaxofon.

A legkisebbektől egészen a nyugdíjas korosztályig járnak ide „nebulók”, vannak, akik még csak a Szamárindulót pötyögik, s van, aki már szemrebbenés nélkül imprózik a legnehezebb jazzharmóniákra is. Mégis, hogy tanulhat egy iskolában ennyi különböző szinten zenélő ember? Nagyon egyszerűen: személyre szabottan.

Egyénre szabott zeneoktatás

A BMZ filozófiájában azt szeretjük leginkább, hogy nem kívánja ráerőltetni a hagyományos zeneoktatás merev kereteit a növendékekre, hanem egyénre szabottan, előképzettséghez (vagy annak teljes hiányához) igazítja a tanítást. Azok számára, akik soha életükben még nem tanultak zenét, az alapokról kezdődik a képzés. Akik rendelkeznek hangszer- vagy énektudással, elméleti alapokkal, esetleg zenei stílust szeretnének csak váltani, azoknak ott kezdődik az első tanóra, ahol az utolsót abbahagyták.

„Mindenkire egyéni tantervet dolgozunk ki, az órák teljes mértékben személyre szabottak. Hiszen azt, hogy ki, milyen tempóban fejlődik, milyen témakörök érdeklik, és hogyan tudja a legkönnyebben befogadni a „tananyagot”, nem lehet egységesíteni, ezáltal nem szabad mindenkinek ugyanazt és ugyanúgy tanítani. A felvételihez előképzettség nem szükséges, mindenkit a saját tudásszintjétől oktatunk, de lehetőség van akár nyílt próbaórákon való részvételre, ahol a leendő tanulók és az iskola tanárai megismerhetik egymást, kipróbálhatják a hangszereket. Az elképzeléseket az oktatás elején közösen megbeszéljük, és ahhoz tartjuk magunkat. Az órák időtartama a tanulók életkorától és terhelhetőségétől függ, a konzervatóriumba vagy zenei felsőoktatási intézményekbe készülődőknek külön tantervet készítünk.”

Nádpálcás szolfézsóra helyett játékos oktatás

Zenélni talán az egyik legfantasztikusabb dolog a világon: csupa játék, szabadság, kreativitás. Mégis sok kisgyerek krokodilkönnyekkel jön haza a zeneiskolából, mert ez a különleges és érdekes elfoglaltság is épp olyan vaskalapos kényszerré válik, mint a szorzótábla-magolás. A BMZ-ben a szigorú számonkérés és stresszelés helyett a szórakoztató, felszabadult oktatást részesítik előnyben.

„A gyermeki fantázia és játékosság végtelen, így a zenének a megértése és átformálása a saját nyelvezetükre olyan kincseket és élményeket rejthet, amiket érdemes megismerni. Minél hamarabb találkozik egy ember (legyen gyermek vagy felnőtt) a zenével, annál hamarabb kezd vágyakozni utána. A BMZ-ben négy éves kortól foglalkozunk egyéni hangszeres oktatással, de már két és fél – három éves kortól javasoljuk, hogy ismerkedjenek a gyerekek a zenével. Másképp hat rájuk a zene egészen kicsi korban, a képességek, a készségek fejlődésének legmeghatározóbb időszakában. A kisebbeknél törekszünk a játékos oktatásra, hogy a zenélés sose legyen leterhelő vagy megerőltető érzés, hanem öröm. Tapasztalataink szerint egy 30-45 perces foglalkozás után a gyerekek feltöltődnek és felszabadulnak, attól függetlenül, hogy tanulási folyamaton mentek keresztül.

Fontosnak tartom továbbá, hogy a gyerekek olyan hangszert válasszanak, amire ők vágynak, ami nekik tetszik, hiszen ebben a korban még a legfontosabb az érdeklődés felkeltése, fenntartása, és hogy a zene mindig örömforrás maradjon, amiből nagyon sokat tanulhatunk.”

 

Egyedülálló felnőttképzés: tanulj zenei managementet!

Természetesen vannak közöttünk olyanok is, akik imádják a zenét, de inkább a szervezésben és a háttérmunkában tudják kiélni magukat, mintsem a koncertezésben. Ha közel áll hozzád a marketing, a közgazdaságtan és a kulturális management, de mellette élsz-halsz a zenéért, akkor ezt a képzést neked találták ki!

„A Budai Magánzeneiskola Zenei értékközvetítés/Zenei menedzsment képzése Magyarországon egyedüliként – kifejezetten az értékteremtő zenei műfajokkal (klasszikus zene, jazz és népzene/világzene) foglalkozik. A gyakorlatorientált kurzus középpontjában természetesen a zenei management főtárgy áll, amelyhez társulnak a zeneelméleti, jogi, gazdálkodás-management, projektmanagement és marketing alapismeretek, illetve a résztvevők angol nyelvű képzésben is részesülnek. Valljuk, hogy a modern klasszikus zene, jazz, illetve népzene/világzene olyan speciális termék, amelyet a közgazdaságtanból ismert marketingeszközök segítségével kell piacra juttatni. Ugyanakkor az előadóművészetek menedzselése speciális kulturális ismereteket igényel, amelyekkel egy más területen dolgozó menedzser nem rendelkezik. Ezért kurzusunk mindvégig művészet közelben marad, miközben a legkorszerűbb menedzsment-ismereteket nyújtja.” (x)