Nők, Oscar, Best Of
99%Összpontszám
Olvasói értékelés: (2 Szavazások)
99%

Nosztalgiáztunk egy kicsit a zenék, filmek és ruhák kavalkádjában. Nyilván, különböző szempontok alapján rengeteg rangsort lehetne összeválogatni, ezért álljon itt egy személyes, szakmai érveket a legkevésbé tartalmazó ’best of’ az elmúlt harminc évből.

 

 

 

Nem vagyok kifejezetten rajongó típus, nem néztem a Super Bowl döntőt sem a játék, sem a reklámok miatt, illetve nem szoktam virrasztani a legnagyobb filmes díjátadó miatt sem.  Idén nyáron lépek be a harmincasok táborába, ezért nosztalgiáztam egy kicsit az elmúlt három évtizedben. Nézve az eddigi díjazottakat, a 2000-es évek előtt inkább a filmek zenéje jelentett számomra sokat, míg az ezredforduló utáni alkotásokban a mondanivaló mellett a színészi játék ragadott magával.

 

“Babyt, senki nem ültetheti a sarokba…”

Majd harminc évvel ezelőtt (Magyarországon csak 1989 óta) melyik nő ne akarta volna, hogy „Baby”-nek szólítsák, vagy gondolkozott el azon, hogy milyen lehet ennyi ember előtt a színpadon táncolni a szerelmével. A táncos filmek örök klasszikusa, a Dirty Dancing nem a bonyolult sztorijával vagy a különleges rendezésével nyerte el a szívemet, hanem azzal, ami a zene és a táncon keresztül átszűrődik. A lázadó és pimasz mozdulatokból álló koreográfia és az érzéki dallamok a fináléban észrevétlenül elsimítja a társadalmi feszültséget a jómódú középosztály és a munkásosztály között. A The Time of My Life nem véletlenül lett 1988-ban a legjobb betétdal az Oscaron.

 

Megrázó történet és bámulatos színészi játék

A 2003-ban megjelent Aileen Wuornos sorozatgyilkos életét bemutató, számos negatív kritikát kapott A rém című alkotás örökre megmarad az emlékezetemben. Patty Jenkins nem az akció vagy thriller műfaján keresztül dolgozta fel ezt a megrázó történetet, hanem egy majd’ két órás drámát kínál a nézőnek kérdésekkel az áldozattá válásról és a megbocsátásról úgy, hogy végig váltakoznak bennünk az Aileen iránti érzéseink. A felismerhetetlenségig elmaszkírozott Charlize Theron ezzel a filmmel is bebizonyította, hogy ott van a helye a legjobb színészek között.

Témájában lényegesen könnyebb, bár képi megjelenítésében hasonlóan komor és sötét film a Millió dolláros bébi, 2004-ben nem véletlenül nyerte el a legjobb rendező, női főszereplő, férfi mellékszereplő és film Oscar díját. Az akkor harminc éves Hilary Swank (aki már a 2000-es „A fiúk nem sírnak”-ban is bizonyított), a tehetséges színész-rendező Clint Eastwood és a mindig meggyőző alakítást nyújtó Morgan Freeman tökéletes hármasa eredményezte azt, hogy a mozi végén, akárcsak ha színházban lennék, állva szerettem volna tapsolni. Egy kiváló alkotás akaraterőről és emberi kapcsolatokról egyszerű kamerabeállásokkal, bonyolult trükkök nélkül, hogy a néző a tartalomra figyeljen, arra, hogy megtalálva a belső motivációnkat küzdjünk a sikerért és önmagunkért.

 

A vörös szőnyeg varázsa

A végére hagytam a ruhákat, mert talán ezek közül még nehezebb néhány kedvencet kiválasztani.  

Mondhatni belém égett – sajnos nem pozitív képként – Gwyneth Paltrownak ez az 1999-es Ralph Lauren rózsaszín költeménye, amelyben színpadra állt a Szerelmes Shakespeare-ért járó legjobb főszereplő kitüntetése miatt. Hogyan is lehetne elfelejteni, hogy abban a spagetti pántos hatalmas szoknyában milyen vékony és szinte rikítóan fehér volt? Máskor is próbálkozott ilyen színű öltözettel, például a tavalyi gálán, szerencsére az már lenyűgözően állt rajta.

gwyneth (1)

Forrás: goodgirlsinc.wordpress.com

A másik estélyi, az előző művésznőnek számos pontban az ellentéte. Elie Saab tervezőről 2002-ben hallottam először, de egy életre megjegyeztem a nevét. A Szörnyek keringőjében nyújtott zseniális alakításáért járó szobrot Hally Berry ebben a sokat sejtető virágos felsőrészű, azonban alul inkább egy függönyre hasonlító igazán érdekes ruhában vette át. Rövid hajával, vakítóan fehér fogaival és ellenállhatatlan mosolyával pimaszul dögös volt, sikerült kompenzálni a filmbéli megjelenését.

halleBerryCries200_2141948i (1)

Forrás: i.telegraph.co.uk

2004-ben nem csak a legjobb főszereplőnek járó elismerést vívta ki Charlize Theron, hanem számomra a leggyönyörűbb megjelenést is ő nyerte, köszönhetően a Guccinak. Ebben a meseszép gyöngyökkel kirakott tökéletes esésű ruha a sugárzó színésznővel teljesen elkápráztatott.

2000+Vanity+Fair+Oscar+party+PBRfS2ySKHHl (1)

Forrás: pictures.stylebistro.com

 

(szöveg: Prischetzky Réka, nyitókép: pixabay.com)

 

Kapcsolódó bejegyzések